Precies drie weken na de kick-off van de ‘Dit is mbo Ambassadeursverkiezing 2025’ kwamen de teams ‘Noord, Midden en Zuid’ op 11 februari opnieuw samen, dit keer bij het Grafisch Lyceum Utrecht (GLU). Tijdens deze tweede bijeenkomst stonden een professionele fotoshoot, speciale mediatraining en dé langverwachte teamopdracht op het programma. Leestijd: 5 minuten “Liefst waren we meteen na de kick-off meeting al met de opdracht aan de slag gegaan”, vertelt Milan van Team Zuid, nadat hij zijn blauwe Dit is mbo-hoodie heeft aangetrokken. Dat hij en zijn team er zin in hebben, blijkt ook uit de wekelijkse Instagram-teamposts, in een poging om zoveel mogelijk volgers, dus stemmers tijdens het Dit is Ambassadeursgala, te genereren. “We zitten vol ideeën, hebben een goeie klik, alsof we elkaar al jaren kennen. Na afloop gaan we nog even de stad in.” Gevarieerd programma Maar voordat het zover is moeten de drie teams aan het werk, tijdens een leuk, gevarieerd programma, blijkt uit de woorden van Shirley Braun van Dit is mbo. “Jullie gaan op de foto en krijgen een mediatraining van Dit is mbo-collega Jaap. Verder, en jullie hebben er vast met smart op gewacht, horen jullie wat dit jaar de teamopdracht is. Vandaag starten jullie met de eerste uitwerking van de opdracht die jullie tijdens het Dit is mbo Ambassadeursgala op 19 mei in maximaal één minuut moeten pitchen. Het winnende team gaat zijn plan ook echt uitvoeren. Hoe gaaf is dat?” Mbo-experience En dan: het plan! Shirley: “Jullie gaan als team aan de slag met het ontwikkelen van een inspirerende pop-up mbo-experience, waarbij bezoekers kunnen zien of ervaren wat het mbo voor jullie betekent. Formuleer een duidelijke boodschap, denk na over wat je bezoekers wilt meegeven, laat zien hoe trots jullie zijn op het mbo, wat mbo’ers doen en hoe belangrijk hun werk is voor de maatschappij. Idee is dat jullie het beeldmerk ‘mbo heeft het in de hand’ van het winnende team van vorig jaar in jullie experience verwerken. Qua opzet moet je denken aan een tijdelijke expositie die je bij wijze van spreken onder je arm kunt meenemen. Nog een tip: bij hun beoordeling kijkt de jury naar creativiteit, haalbaarheid, originaliteit en de impact van het idee.” Wall of Fame Wat opzet betreft is veel mogelijk, vult Marga Strubbe, Shirley’s Dit is mbo-collega, aan. “Je kan bijvoorbeeld een fotowand maken van mbo’ers in actie of in filmpjes mbo-studenten meer over hun beroep laten vertellen. Andere insteek is wat er gebeurt als het mbo niet zou bestaan. Een brug die instort, een totaal mislukt kapsel: humor doet het altijd goed. Of maak een Wall of Fame met foto’s en persoonlijke verhalen van bekende, inspirerende mbo’ers. Kijk ook hoe je je expositie interactief kan maken. Via live-demonstraties door mbo’ers bijvoorbeeld, een toekomstmuur waar bezoekers hun droom over het mbo kunnen opschrijven. Of op festivals, in de bieb, in scholen of bij bijzondere evenementen, zoals tijdens Open Dagen.” Rico Verhoeven Nu de opdracht bekend is, gaan de drie teams vol frisse energie aan de slag met het brainstormen over misschien wel het winnende pop-up concept. “We kunnen laten zien wat er gebeurt als het mbo niet bestond”, klinkt het aan tafel bij team Noord. “Ook een idee is om onbekende mbo-opleidingen te promoten, specifieke skills uit te lichten en die misschien weer te koppelen aan BN’ers die ooit mbo hebben gedaan, zoals Rico Verhoeven. Misschien kunnen we ook iets doen met het gegeven dat mbo’ers later ook veel kunnen verdienen. Als het ons lukt om het label op een originele manier te verwerken, bijvoorbeeld in bloemboeketten, laten we meteen zien hoe mooi vakmanschap kan zijn.” Podcastserie Ook bij Team Midden borrelen al snel de eerste ideeën op. “Iedereen associeert mbo’ers met vaklieden, maar het mbo kan ook de opstap zijn naar een baan die je niet meteen verwacht, zoals die van burgemeester van een grote stad. Verder zijn mbo’ers de mensen die onze toekomst maken, als bouwers, veiligheidshandhavers of verzorgenden, terwijl daar juist een schreeuwend tekort aan is. Ook een idee is om te laten zien dat ook ouderen of mensen met een beperking een mbo-opleiding volgen. Als experience zouden we een postercampagne kunnen ontwikkelen, in combinatie met bijvoorbeeld een podcastserie waarin mbo’ers met verschillende achtergronden hun verhaal vertellen.” VR-bril Iets verderop vliegen ook bij Team Zuid de eerste gedachtenspinsels in sneltreinvaart over tafel. “We moeten mensen duidelijk maken dat mbo’ers belangrijk werk doen dat niet altijd even makkelijk is. Misschien kunnen we een soort reizende expositie organiseren waarbij bezoekers een kapsel van een speciale pop moeten knippen, met elektro aan de gang gaan of een stuk hout moeten bewerken. Dat is meteen ook mooie reclame voor het mbo. Of wat te denken van een VR-experience, waarbij je met een VR-bril op langs scenes komt waar niks werkt of alles kapot is, omdat er geen mbo’ers meer zijn. Daar kunnen we meteen het label in meenemen.” Mooie eyeopener Mooi te zien is hoe de teams na de lunch hun positieve spirit meenemen naar het middagprogramma waar ze meedoen aan een fotoshoot door fotograaf Rhalda Jansen en tijdens een mediatraining onder meer leren hoe ze zich positief kunnen presenteren tijdens interviews en andere mediaoptredens. “Jaap vertelde ons bijvoorbeeld dat mbo’ers zich vaak onbewust klein maken ten opzichte van hbo- en wo-studenten. Zo van: wij doen maar mbo”, vertelt Zoé van Team Zuid na afloop. “Terwijl we ons juist veel krachtiger, dus veel minder als Calimero, kunnen uitspreken. Dat was wel een mooie eyeopener.” Ook Aksel van Team Noord gaat met een positief gevoel weer naar huis. “Het was een leuke, vooral leerzame dag, ook door de tips van Jaap. Ik kijk alweer uit naar de volgende bijeenkomst!”