Asef heeft een indrukwekkend levensverhaal: een 12 jarig vluchtend kind, dat na jaren van ontberingen op zijn 18de in Nederland terecht komt.
Hij kent het woord ‘opgeven’ niet, ging al snel op eigen initiatief Nederlandse les volgen (toentertijd mocht alleen Engels geleerd worden), betaalde dit zelf door vrijwillig in het asielszoekers-centrum te werken. Vanwege zijn indruk-wekkende en leerzame levensverhaal is hij in 2012 ook gevraagd voorlichting te geven op zijn afdeling op school. En al snel gaf hij ook naar volle tevredenheid gastlessen op andere afdelingen en aan andere collega’s. Een eyeopener voor velen!
Hij geeft inzicht en verdieping over vluchten, vluchteling zijn en vrijheid. Bovendien is hij is een zeer harde werker met honger naar kennis. Hij is betrouwbaar en komt afspraken na. En hij ging van niveau 1, naar 2, naar 3 , naar 4!
Asef toont een ijzersterk doorzettingsvermogen ondanks verschrikkingen en vele teleurstellingen. Zijn positieve instelling heeft er onder andere aan bijgedragen dat hij, na vele jaren van onzekerheid en teleurstellingen en onduidelijkheden of hij wel of niet uitgezet zou gaan worden, uiteindelijk toch een verblijfsvergunning heeft gekregen. Hij heeft meerdere getuigschriften, referenties over wat hij in die tijd allemaal deed. Indrukwekkend!
Hij is al jaren actief met voorlichting geven en erg actief met andere vluchtelingen te helpen waar mogelijk.
Naast zijn huidige studie geeft Asef gastlessen en dus voorlichting binnen en buiten school. Dit doet hij vrijwillig en ook ten koste van zijn eigen studie- en vrijetijd. Ook werkt hij met mensen met dementie gedurende weekenden en avonden. Daarnaast loopt hij stage en heeft hij een studerende vrouw en een zoontje.
Ik vind het een hele eer!
Ik wil mijn docenten en iedereen die mij geholpen heeft om zover te komen heel hartelijk bedanken.
Mijn leven is niet gemakkelijk geweest en hun steun was voor mij onmisbaar.
In de gezondheidszorg werken en verder studeren. Actief zijn met gastlessen en trainingen over en voor vluchtelingen. Over de 5 V’s, vluchten, veiligheid, vriendschap, vertrouwen, vrijheid en Nederlandse normen, waarden, regels en gewoonten.
Ik wil een brug zijn tussen culturen en Nederland en mijn Nederlandse pleegouders trots maken.
En graag een wereldreis maken met paspoort!
Asef ging al snel op eigen initiatief Nederlandse les volgen, betaalde dit zelf door als vrijwilliger te werken in de keuken van het asielzoekerscentrum (slecht betaald en je mocht maar een klein x-aantal uren werken in de keuken!) terwijl de toen geldende regels waren dat er alleen Engels gesproken en gevolgd kon worden (ten tijde van het beleid van minister Verdonk). Hij kocht een oude fiets en liet zich ook door de afstand van fietsen en het weer niet uit het veld slaan. Fiets kapot? Op de rug ermee en teruglopen naar het asielzoekerscentrum. Het zoveelste centrum waar Asef een periode moest verblijven. Omdat hij een indrukwekkend en leerzaam levensverhaal heeft, heb ik hem gevraagd of hij ook voor andere klassen een gastles zou willen verzorgen. In die periode was het onderwerp ‘vluchtelingen’ niet zo actueel als nu, maar de les van Asef was en is nog steeds de moeite waard. Alle Assistenten Gezondheidszorg klassen hebben in de loop van tijd een gastles gehad van Asef. Elk jaar weer vertelt hij zijn verhaal aan nieuwe eerste jaars leerlingen van deze opleidingen. Ook dit schooljaar weer. Ondanks dat hij zelf ook lessen moet volgen voor zijn opleiding vond hij het geen probleem om soms in zijn eigen tijd terug te komen naar school om een gastles te verzorgen. Soms bleef hij langer op school i.v.m. het geven van een gastles op een later tijdstip. Als er een mogelijkheid was, bood hij deze aan, ook al ging dit soms ten koste van zijn eigen studietijd of vrije tijd. Asef vraagt geen enkele vergoeding voor de gastlessen.
Asef is een erg vriendelijke, positief ingestelde man, met veel energie, doorzettingsvermogen en incasserings-vermogen. Hij heeft een bijzondere indruk bij mij achtergelaten. Menigeen had er al lang het bijltje bij neer gegooid, maar Asef niet. Hij wil alles wat hij doet erg goed doen en heeft daar ook alle tijd voor over.
Als alle leerlingen maar 10 procent van zijn energie, doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen hadden, zou iedere leerling op het mbo zijn/haar diploma halen!
Asef is een bescheiden man die zich prettig opstelt naar de patiënten (die zijn namelijk in onze praktijk geen mannelijke doktersassistent gewend!). Hij is enthousiast voor het vak en erg gemotiveerd om deze stage goed te laten verlopen. Hij stelt vragen, komt afspraken na en wordt gewaardeerd door de collega’s in de praktijk. Hij beschikt over voldoende medische kennis om bepaalde taken zelfstandig uit te voeren, naar tevredenheid van de patiënten en de huisarts. Door zijn kennis vanuit het AZC kan hij patiënten in onze praktijk van dienst zijn en weet hij vele vragen van ons te beantwoorden. Hij dwingt veel respect bij ons af omdat hij zo in zichzelf investeert, met name op gebied van de Nederlandse taal. Ook tijdens deze stageperiode gaat hij naar de bijles Nederlands. Hij wil zichzelf hierin graag verbeteren en beseft dat dit belangrijk is voor zijn toekomst in Nederland.
Wij hopen dat hij een voorbeeld mag zijn voor vele anderen!